KärcherNews 1/39/2015 - page 24

24
KÄRCHER
NEWS
Technologie Kärcher
Efektywność mycia samochodu wymaga
połączenia kilku czynników: wody, chemii,
czasu, temperatury, czynnika mechanicz-
nego i czynnika ludzkiego. Brak któregoś
z nich, lub jego ograniczenie powinniśmy
zrekompensować przez wzmożone dzia-
łanie pozostałych. W myjniach samocho-
dowych dąży się do ograniczenia czasu
mycia i czynnika mechanicznego (na rzecz
wysokiego ciśnienia), temperatury i chemii
(ze względu na koszty). Nie zawsze dzia-
łanie to jest uzasadnione, a już na pewno
nie porą zimową. Sama woda wówczas nie
wystarczy. Środki czyszczące pozwalają na
zoptymalizowanie rezultatów czyszczenia
przy jednoczesnym zmniejszeniu czasu
pracy, temperatury oraz wydatku wody.
Zima to trudny czas dla użytkowników samochodów. Podczas zimowej eksploatacji pojazdy narażone są bardziej niż latem, gdyż mamy
tu do czynienia z nietypowym brudem, tj. pośniegowym błotem wymieszanym z solą. Na samochodach tworzą się osady niebezpiecz-
nych związków chemicznych. Błoto z solą działa na lakier jak papier ścierny. Szacuje się, iż sól jest w 80% sprawcą korozji samocho-
dów, a trafia ona niemalże do każdego zakamarka podwozia, a tam ma bardzo sprzyjające warunki, aby rozpocząć proces niszczenia.
Do tego dochodzi jeszcze rozsypywany na drogach żwir, który może uszkadzać lakier, tworzyć odpryski, a to w połączeniu z wilgocią
i solą stanowi najlepszą drogę do korozji auta. Dlatego tak ważną kwestią jest stosowanie odpowiedniej technologii mycia oraz konser-
wacji samochodu właśnie zimą.
Zimową porą w myjni
Myjmy nasze auta, nie tylko częściej, ale
też umiejętnie stosując wysokociśnieniowe
urządzenia w myjniach samoobsługowych
lub odpowiedni program w myjniach auto-
matycznych. Jak myć? Tak, by nie doszło do
zniszczenia karoserii lub innych elementów
auta. Często klienci oczekują, aby preparat
zaraz po nałożeniu na brudne miejsce je
wyczyścił, najlepiej bez użycia czynników
mechanicznych. Oczywiście istnieją na ryn-
ku takie środki, ale są one bardzo agresyw-
ne, wnikają głęboko w strukturę materia-
łu, niszcząc na początek jego zewnętrzną
powłokę. Po kilkakrotnym zastosowaniu
pojawiają się mikropęknięcia, mikrorysy.
Kärcher nie proponuje destrukcyjnych środ-
ków czyszczących. Koncentruje się na che-
mii płynnej, a więc takiej, która skutecznie
rozpuszcza brud, ułatwia jego transport
i jednocześnie nie niszczy lakieru. Mycie
hydrościerne, wraz z dedykowanym do tego
celu specjalnym proszkiem regularnie sto-
sowane prowadzi do uszkodzenia lakieru.
Choć istnieje podział na środki „zimowe”
i „letnie”, to porą zimową jesteśmy zmusze-
ni stosować także zabiegi, które nie są ko-
nieczne latem, lub użyć środków chemicz-
nych, których nie używamy ciepłą porą
roku. Zimą istnieje wskazanie do użycia
środków do tzw. wstępnego spryskiwania,
które pozostawiamy na maksimum kilka
minut, tak aby usunąć efektywnie najwięk-
sze zabrudzenia olejowe czy insekty. Czas
ich działania powinien być rygorystycznie
przestrzegany. Kärcher oferuje do tego
celu środki czyszczące RM 803, RM 806
czy nowy CP 930 z linii zapachowej. Fazą
wstępnego spryskiwania powinny zostać
objęte elementy szczególnie narażone na
zaleganie brudu np. felgi. RM 800 to spe-
cjalny środek do czyszczenia kół, felg sa-
mochodowych, który usunie z łatwością pył
hamulcowy i zimowe osady soli. Zwolenni-
kom alkalicznych środków polecamy RM
801, środek do powlekanych felg aluminio-
wych i stalowych (wyłączając felgi bez po-
włoki ochronnej). Dodatkowym atutem jest
to, że preparaty te nie mają negatywnego
efektu na betonowe podłoże w myjniach.
Aby poprawić jakość czyszczenia, skrócić
czas mycia w zimie, warto zastosować pianę
aktywną. Nakładanie piany aktywnej pole-
cane jest do najbardziej uciążliwych zabru-
dzeń. Należy to robić przy pomocy lancy
pianowej lub szczotką pianową, zaczynając
od dolnych partii samochodu. Środki pia-
nowe charakteryzują się dobrą przyczep-
nością. Pozostają na pojeździe przez dłuż-
szy czas i rozpuszczają cząsteczki brudu
na powierzchni. Kärcher poleca preparaty
o symbolach RM 812, CP 940. W zimie zale-
ca się zwiększać ilość chemii średnio o 20%,
możemy również wydłużyć czas mycia.
Zimą na szczotkach mogą tworzyć się grud-
Porady Kärcher
1...,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23 25,26,27,28,29,30,31,32,33,34,...40
Powered by FlippingBook